Ingen tilskud til rituel omskæring

København, den 10. november 2016

Sygeforsikringen "danmark" lytter til de mange medlemmer, som de seneste dage har tilkendegivet deres utilfredshed med, at "danmark" ikke har undtaget tilskud til rituel omskæring til medlemmer, som er omfattet af en operationsdækning*).

Selvom "danmark" ikke har givet tilskud til rituelle omskæringer - i følge en gennemgang af samtlige afregninger de seneste to år - så har "danmark"s bestyrelse valgt at imødekomme ønsket om at få sikkerhed for, at det ikke vil ske.

"danmark" har aldrig valgt at give tilskud til rituelle omskæringer, men har ikke tidligere haft det direkte undtaget. Nu har bestyrelsen så besluttet direkte at udelukke muligheden for at give tilskud til operationer af kønsdele, som ikke er medicinsk eller funktionelt begrundet.

"Vi har besluttet helt specifikt at undtage den teoretiske mulighed, der har været, for at få tilskud til operationer af kønsdele, som ikke er medicinsk eller funktionelt begrundede", siger Allan Luplau, adm. direktør i Sygeforsikringen "danmark". "Dermed håber vi, at vi har elimineret den bekymring, som en række af vores medlemmer har udtrykt."

Fremadrettet er det således sikret, at der ikke bliver givet tilskud fra "danmark" til operationer af kønsdele, som ikke er medicinsk eller funktionelt begrundede, eller til følger af sådanne operationer.

"Vi håber, vi med denne beslutning har fået skabt den fornødne sikkerhed blandt vores medlemmer for, at deres kontingentkroner - heller ikke fremadrettet - vil gå til nogen form for operation eller omskæring, uden der foreligger en medicinsk eller funktionel begrundelse", siger Allan Luplau.

En forening med 2,4 mio. medlemmer

"danmark" udbetaler årligt over 2,5 mia. kr. som økonomisk hjælp til medlemmernes egenbetaling af sundhedsydelser og medicin. "danmark" er et gensidigt ejet forsikringsselskab med 135 medarbejdere, som servicerer 2,4 mio. medlemmer.

*) "danmark"s tilskud til operation til medlemmer af Gruppe 1 og 2 samt de medlemmer af Gruppe 5, der har valgt en supplerende operationsdækning. Disse medlemmer kan, når karenstiden på 12/24 måneder er overstået, få tilskud til operationer, der er foretaget af autoriseret speciallæge i EU/EØS og som findes på vores tilskudsliste. Alle operationer foretaget uden for Danmark – altså i det øvrige EU og EØS skal forhåndsgodkendes.

For yderligere oplysninger kontakt

Presseansvarlig i Sygeforsikringen "danmark"
Kommunikationschef Lone Ellersgård
Telefon 33 46 22 49 eller mobil 40 40 71 56