Gå til indhold

Omdømme

I 2024 indtager Sygeforsikring "danmark" en 2. plads i forsikringsbranchen og en 3. plads for den samlede finansielle sektor i den årlige imageundersøgelse Finansimage af FinansWatch og Wilke.
Denne største måling af de danske finansvirksomheders image i befolkningen udkom i 2024 for 9. gang, og det er første gang siden 2018, at "danmark" ikke indtager førstepladsen blandt de i alt 72 finansielle virksomheder, der indgår i undersøgelsen.
Undersøgelsen er baseret på 3.928 onlineinterview af et repræsentativt udsnit af den danske befolkning fra 18 år og derover og er gennemført i perioden fra den 14. august til den 20. september 2024 af analysevirksomheden Wilke i samarbejde med FinansWatch, der er et af JP/Politikens specialmedier.
Landets største banker, forsikringsselskaber, pensionsselskaber, realkreditselskaber og investeringsforeninger bliver vurderet ud fra ni forskellige imageparametre i analysen, hvor "danmark" ligger højt i alle og har førstepladsen ved nr. 5 og 7.

  1. god service
  2. god rådgivning
  3. troværdige
  4. udvikler nye produkter og services
  5. overholder love og regler
  6. god økonomi
  7. god og synlig kommunikation
  8. bæredygtig profil

Nyt it-system

Tvunget af behov for fornyelse på grund af gamle mainframesystemer implementerede "danmark" i maj 2024 et længe ventet nyt it-system – i daglig tale dsys. Miniversionen esys har allerede kørt hos datterselskabet "danmark" Erhverv siden 2022, hvor det har fungeret godt.
I forbindelse med implementeringen holdt "danmark" lukket fra 8. til 20. maj, for dels at overføre alle data sikkert og dels for at give medarbejderne mulighed for at blive fortrolige med det nye system, som de nu skulle overgå fuldt til og ikke kun som hidtil afprøve i et sikkert testmiljø.
Implementering og overførsel af data forløb optimalt, men systemet indeholdt flere fejl end forventet, og leverandøren var langsommere med fejlretning end forventet, især hen over sommeren. Det skabte unødige gener for både ansatte og medlemmer, selv om de færreste medlemmer har være berørt af fejl, og de fleste ikke har oplevet nogen forandring.  
De mest synlige og kritiske fejl blev rettet i løbet af 2. halvår af 2024, og i 2025 fortsætter arbejdet med at justere og optimere det nyt it-system.
Det nye system dsys har givet medarbejderne et bedre arbejdsredskab, så de kan yde en mere optimal medlemsservice, og det har givet "danmark" et fremtidssikret it-system.
Det nye system dsys har givet medarbejderne et bedre arbejdsredskab, så de kan yde en mere optimal medlemsservice, og det har givet "danmark" et fremtidssikret it-system.