Gå til hovedindhold

Familie- og hjemmeliv

Udgivet: af Annette Aggerbeck, journalist

Mobning i børnehøjde

Vi husker dem, der blev mobbet i skolen. Måske var det klassens tykke pige, der blev drillet så meget, at hun til sidst skiftede skole. Eller ham som ingen ville lege med, fordi han var underlig. Men mobning er desværre ikke kun en del af den barndom, vi forældre har haft – mobning finder fortsat sted, og hvis vi ikke griber ind, vil mange børn vokse op med psykiske ar på sjælen.

Vi husker dem, der blev mobbet i skolen. Måske var det klassens tykke pige, der blev drillet så meget, at hun til sidst skiftede skole. Eller ham som ingen ville lege med, fordi han var underlig. Men mobning er desværre ikke kun en del af den barndom, vi forældre har haft – mobning finder fortsat sted, og hvis vi ikke griber ind, vil mange børn vokse op med psykiske ar på sjælen. Der er forskellige måder at forstå og definere mobning på, ligesom den subjektive oplevelse af, hvad mobning er, også varierer. Lars Stilling Netteberg arbejder i Red Barnet og er programkoordinator på projektet ’Fri for mobning’, der beskæftiger sig med mobning blandt børn i alderen tre til otte år.

Han mener, at det er vigtigt at præcisere, hvad der menes med mobning. Ellers risikerer ordet mobning at blive brugt som beskrivelse af situationer, der ikke har noget med mobning at gøre, eller voksne kommer til at bagatellisere eller overdramatisere sociale hændelser blandt børn.

Mobning er en gruppes systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person på et sted, hvor denne person er 'tvunget' til at opholde sig

- Det er vigtigt at få afgrænset mobning i forhold til drilleri – først når der er tale om gentagne drillerier, er det mobning. Dominerende adfærd er ikke nødvendigvis mobning, ligesom børns påtagne roller som konger eller dronninger i klassen heller ikke er det. Det samme gælder hårdt sprog og konflikter mellem ligeværdige parter,” siger Lars Stilling Netteberg, der i sit arbejde benytter sig af den definition, som Helle Rabøl Hansen fra DPU bruger. Her står: ”Mobning er en gruppes systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person på et sted, hvor denne person er 'tvunget' til at opholde sig.”

Nogle børn styrker deres eget selvværd ved at holde andre udenfor

Myter om mobning

Mobning kan foregå overalt – det opleves ofte værre i skolen, for her er man nødt til at være. Mobning kan også finde sted i fritiden for eksempel i forbindelse med fritidsaktiviteter og på de digitale medier. Der eksisterer mange myter om mobning. Mange tror for eksempel, at mobning skyldes, at nogle børn er tykke eller rødhårede, går med briller eller ser anderledes ud. Men man kan sagtens have to klasser med hver et tykt barn, hvor kun det ene tykke barn bliver drillet. Ifølge Lars Stilling Netteberg handler det mere om, hvor stor en tolerancegrad der er i børnegruppen – opfatter børnene det som farligt, at vi er forskellige, eller er det spændende og trygt? Hvis det opleves som farligt, er tolerancen over for børn, der skiller sig ud mindre.

- Forskning viser, at mobning handler om onde mønstre børn imellem og ikke om onde børn. Børn kan komme ind i nogle uhensigtsmæssige roller i den måde relationerne bygges op. I projektet arbejder vi med kulturen i børnegruppen allerede i børnehaven. Hvis man vil forebygge mobning, skal man nemlig starte i børnehaven, hvor kimen til en mobbekultur grundlægges i alderen tre til fem år, ved at børnene for eksempel begynder at bagtale hinanden og holde hinanden uden for legen, siger Lars Stilling Netteberg.

Hvorfor mobber man?

Mobning mellem børn topper i den alder, hvor de er mest identitetssøgende, det vil sige på skolens mellemtrin fra fjerde til sjette klasse. Senere er rollerne mere fasttømrede. Ifølge Lars Stilling Netteberg er det ikke let at give noget entydigt svar på, hvorfor børn mobber. Men han mener, at ikke kun graden af tolerance har stor betydning, men også det sociale angstniveau i en klasse spiller en stor rolle.

- I nogle børnegrupper vogter man på hinanden og er hurtige til at fordømme hinanden af angst for at være udenfor. Ved at være sammen om noget og holde andre udenfor skaber man en slags tryghed. Det er en måde at overleve på, mener Lars Stilling Netteberg.

Man har længe brugt empatitræning i børnehaverne og skolerne for at forebygge mobning. Men det har vist sig, at mobning i nogle tilfælde ikke hænger sammen med manglende empati for andre mennesker. Man kan sagtens have veludviklede empatiske evner og være den, der mobber, for man ved præcis, hvad man skal genere andre med, fordi man kender deres svage punkter. For nogle børn handler det om selvværd – man forsøger at styrke sit selvværd ved at være i en gruppe og holde nogen udenfor.

De voksnes ansvar

- Børns relationer kræver voksenstyring fra forældre, pædagoger og skolelærere, så børnene lærer at tænke i fællesskaber og ikke kun i individualisme. Børn skal også vide, at man ikke behøver at være venner med alle, men at man skal opføre sig ordentligt over for alle mennesker, uanset om man bryder sig om dem eller ej, siger Lars Stilling Netteberg. Som forældre gælder det ikke kun om at være opmærksom på sit eget barns trivsel, men trivslen i klassen generelt. Det kan være svært, for man ser ofte kun sit eget barn i dagligdagen. Men man kan som forældre sammen med lærerne og børnene være med til at skabe en god kultur i klassen.

- Sørg for, at der laves hyggelige arrangementer, hvor også forældrene har mulighed for at være med og tale sammen engang imellem, så de lærer hinanden at kende. Det gør det meget lettere at tage små problemer op, før de vokser sig store. Det er vigtigt, at man bidrager til børnegruppens trivsel, før problemer med mobning opstår, siger Lars Stilling Netteberg.

Som forældre er vi rollemodeller, og den måde vi taler om andre på derhjemme, kopierer børnene. Lær dem, at man ikke bare kan tale grimt om andre mennesker. Det er dog ikke ensbetydende med, at man ikke kan tale om andre, men man skal være opmærksom på måden, man omtaler andre på, for man kan være med til at skabe et uheldigt mønster, hvor børnene bliver meget lidt tolerante over for andre menneskers forskellighed.

Det er ikke barnets skyld

- Gå ikke så meget op i, om dit barn mobbes eller ej, men se på, om han/hun trives. Her kan du lægge mærke til, om dit barn er begyndt at opføre sig anderledes, om barnet ikke er glad for at gå i skole, eller om det for eksempel har ondt i maven hver morgen eller hovedpine. Vær undersøgende, og snak med lærerne og de andre forældre, for det er vigtigt at tale åbent om det, hvis du har mistanke om mobning, siger Lars Stilling Netteberg. Giv dit barn den nødvendige omsorg, og fortæl det, at det ikke er barnets skyld, at det bliver mobbet. Mange børn tror nemlig, at det er, fordi de er noget forkert, at andre er ubehagelige mod dem.

- Mange forældre er bange for at gøre ondt værre ved at tale med andre om problemet, men tænk på, at du ikke kan gøre det værre, end det allerede er, og at en åben drøftelse i sig selv kan være med til at løse noget. Hvis dit barn er imod, at du taler med læreren om den mobning, barnet er udsat for, så brug tid på at tale med dit barn ad flere omgange, hvor du forklarer, hvorfor det er nødvendigt, før du går til læreren.

Læg en strategi

Det kan være svært at håndtere sine følelser som forældre, når ens barn bliver mobbet. Man kan let komme i sine følelsers vold, når man står over for læreren og skal snakke om problemet. Her råder Lars Stilling Netteberg til, at man ikke farer for hurtigt ud, men at man tager det roligt og tænker over, hvordan man får snakket om problemet med læreren.

- Hvis mobning er gået hen og blevet et problem, sker der ikke noget ved, at man lige venter, til man har fået mere ro på sig selv og lagt en strategi for, hvordan man vil gribe det an. Barnet har jo levet i den ubehagelige situation et stykke tid, så man behøver ikke fare ud samme aften, som man har talt med barnet, siger Lars Stilling Netteberg. Læreren har en vigtig rolle, for vedkommende skal både kunne lytte og mægle mellem den, der bliver mobbet, og dem der mobber. Det kan være vanskeligt for læreren at tage det op i børnegruppen, for hvis barnet i en gruppesnak er ked af det, kan barnet blive mobbet yderligere. Her må skolen tænke sig grundigt om og bruge den tid, der skal til for at komme problemet til livs. Lars Stilling Netteberg har også et godt råd til forældre med børn, der mobber:

- Hvis ens barn har gjort noget ondt, er det naturligt at blive chokeret og skælde ud. Men man skal huske på, at det jo kun er et barn, og at det gælder om at finde årsagen til mobberiet– er det for at få opmærksomhed, at barnet mobber, eller er barnet bange for at blive alene? Det barn, der mobber, kan også selv være mobbeoffer. Man kan ikke snakke om, at der kun er en person i en klasse, der mobber – hele gruppen er præget af mobning, for man kan ikke mobbe som enkeltperson, uden at der er nogen, der hepper eller supporter. Så der må arbejdes med hele gruppen og hentes hjælp fra andre voksne, siger Lars Stilling Netteberg.

5 tips til forældre om mobning:

  1. Støt dit barn i at indgå legeaftaler med alle på kryds og tværs i børnegruppen – både i børnehaven, skolen og fritiden. Dit barn lærer af at lege med mange forskellige børn. Samtidig er du med til at sikre, at alle børnene har legeaftaler og dermed en plads i fællesskabet.

  2. Tal ikke dårligt om de andre børn i børnehaven/klassen – eller om deres forældre. Negative ord om dit barns kammerater bliver let til modvilje mod bestemte børn. Støt i stedet dit barn i at være positiv og åben over for alle. Kan du for eksempel alle børnenes navne på stuen eller klassen? Siger I ”hej” til alle børn, når du bringer og henter dit barn?

  3. Indfør social fødselsdagspolitik, for fødselsdage betyder meget for børnene. Det gør ondt på det barn, der ikke inviteres med. Og det gør ondt på det barn, som ingen gæster får. Drøft en social fødselsdagspolitik på næste forældremøde.

  4. Giv dit barn opmuntring til at støtte og forsvare kammerater, der ikke kan forsvare sig selv. Børn, der er uden for børnegruppen, har brug for en håndsrækning og en invitation fra en god kammerat. Børn, der er gode til at hjælpe, trøste og forsvare andre, vokser.

  5. Vær åben og positiv, når andre forældre fortæller om deres barns problemer. Det er meget sårbart at stille sig op på et forældremøde og fortælle, at ens barn er ked af det i børnehaven eller skolen og har brug for legeaftaler og kammerater. Det er lettere, hvis de andre forældre er lydhøre og åbne.

Kilde: www.redbarnet.dk/mobning

Hvor udbredt er mobning i skolen?

Tal fra Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) viser, at 16 procent af elever fra 4.-10. klasse oplever at blive mobbet af andre elever. Heraf svarer 2 procent, at de er blevet mobbet mange gange de seneste to måneder (i skoleåret 2009-10). 4 procent svarer, at de inden for de seneste to måneder er blevet mobbet flere gange, mens 10 procent er blevet mobbet en enkelt gang.

60.000 elever har deltaget i undersøgelsen.

Kilde: Folkeskolen.dk

Links og litteratur om mobning

www.redbarnet.dk/mobning

www.exbus.dk – et stort forskningsprojekt, der undersøger forskellige vinkler af mobning.

www.boerneraadet.dk - Børnerådet er et statsligt råd, der arbejder for at sikre børns ret til rettigheder. Her kan du også læse mere om mobning.

www.boernsvilkar.dk - Her kan du læse meget mere om mobning – og om skoletjenesten, der bl.a. tilbyder foredrag om mobning.

”Grundbog mod mobning” af Helle Rabøl Hansen, Gyldendal.

Mere om familie- og hjemmeliv

Se flere artikler om emnet

Nyt & Sundt - ny viden om din sundhed

Nyt & Sundt produceres i samarbejde med Netdoktor, som er ansvarlig for indholdet. Artiklerne i Nyt & Sundt belyser ikke nødvendigvis de enkelte emner (herunder symptomer, udredning og behandling) udtømmende, og indholdet må kun bruges som supplement og ikke som erstatning for professional rådgivning og behandling af en faglig ekspert på området. Eksperternes ytringer og eventuelle holdninger er ikke et udtryk for Sygeforsikringen "danmark"s holdning til et givent emne.

Læs mere om Nyt & Sundt

SymptomTjekker

Danmarks første avancerede symptomtjekker, den er udviklet af læger og understøttet af kunstig intelligens. Prøv den anonymt og gratis.

Prøv symptomtjekker

Mere fra Sygeforsikringen "danmark"

Hvordan er det at gå rundt med en sygdom, når andre ikke kan se den?

Vi sætter fokus på, hvordan det er at leve med en usynlig sygdom, og giver mikrofonen til nogle af de danskere, der hver dag lever med en skjult lidelse.

Tjek din medicin og hold styr på dit indtag

Alt omkring din medicin - trygt og anonymt. Bliv klogere på din medicin og hold styr på den medicin, du har brug for.

Bliv medlem af danmark

Når du melder dig ind i ”danmark”, giver du dit helbred en forsikring. Og er du først medlem, kan det blive et livslangt bekendtskab, for der er ingen udløbsdato på dit medlemskab.