Søg i artikler fra Nyt & Sundt
Udgivet:
november 2019

Hvad får man ud af sauna og saunagus?

Vi er vilde med saunagus, som efter sigende skulle være super sundt. Men vidste du, at saunagus typisk svækker virkningen af de æteriske olier? Eller at det er en dårlig idé med iskolde bade og sauna? Få her overraskende viden om sauna og saunagus. 

Igennem de senere år er saunagus blevet så populært i Danmark, at man nogle steder må stå på venteliste i håb om at få plads. Mange steder er saunaerne fyldt til bristepunktet med mennesker, der – ud over et ønske om at opleve afslapning og velvære – også går efter de sundhedsmæssige effekter, som saunagus efter sigende har.  

Hvis ikke du har prøvet det, så foregår det sådan, at en saunagusmester hælder en blanding af vand og nogle dråber æterisk olie på saunaovnens varme sten. Vandet med olien bliver til en varm duftende damp, som saunamesteren sørger for at sprede i saunaen ved at svinge med et håndklæde. Man bliver samtidig bedt om at tage dybe indåndinger, så man kan indånde duftene fra olierne. Nogle saunagusmestre udleverer også is til deltagerne, som de kan hælde ned ad ryggen og på maven. Mesteren fortæller som regel undervejs om, hvad de anvendte olier er godt for, og nogle gange leder han/hun nogle meditative øvelser i saunaen, andre gange er der musik. Det er forskelligt, hvor længe et forløb med saunagus varer – nogle gange en time i alt, hvor man skiftevis sidder i saunagusen og køler sig med bade uden for saunaen. Hvert ophold i saunaen varer typisk 10-20 minutter ad gangen. 

Effekten af sauna uden gus

Før vi ser på, hvad saunagus er godt for, skal vi se på, hvad der sker i kroppen, når vi opholder os i en sauna. Ifølge privatpraktiserende læge Charlotte Bech påvirker de høje temperaturer i en sauna kroppen på følgende måde:

- Varmen i saunaen får kroppens muskler til at spænde af, så vi føler os afslappede. Vores blodkar udvider sig, og det betyder, at vi får en bedre blodgennemstrømning. Samtidigt sænkes blodtrykket, når blodkarrene udvider sig. Hvis man har forhøjet blodtryk, kan det derfor være gavnligt med sauna – dog kun, hvis man ikke går i iskoldt vand lige før eller lige bagefter. Hvis man tager et iskoldt bad umiddelbart bagefter, vil blodtrykket som regel stige meget hurtigt, fordi kroppen og hjertet får et chok på grund af det kolde vand, siger Charlotte Bech. 

Hvis man har forhøjet blodtryk, kan det derfor være gavnligt med sauna – dog kun, hvis man ikke går i iskoldt vand lige før eller lige bagefter

Rådet om at holde sig fra iskolde bade før og efter besøg i en meget varm sauna, gælder ikke kun ved for højt blodtryk, men også, hvis man ikke har problemer med sit blodtryk. Det skyldes, at når kontrasten mellem kulde og varme er for stor, så kan kroppens homeostase-mekanismer ikke følge med, og derfor kan kroppen komme ud af sin indre balance (homeostase). 

- Hvis du er kold, så tag et varmt bad, før du går i sauna, og drik kogt, varmt vand, så du gradvist bliver varmet op, før du går ind. Hvis du gerne vil i koldt bad efter saunaen, så køl gradvist kroppen ned, sid først lidt i et køligere rum, tag et koldt fodbad, derpå et koldt brusebad og gå så i det kolde bassin, anbefaler Charlotte Bech.

Sauna og sygdom

Undersøgelser viser, at sauna kan få hjertet til at slå op til 50 % hurtigere, hvilket kan være godt eller skidt, afhængigt af ens helbred. Sauna kan gavne patienter med astma og kronisk bronkitis. Desuden kan sauna også lindre smerter og forbedre bevægeligheden af led hos patienter med forskellige gigtsygdomme, hvis sygdommen ellers er i en rolig fase (uden hævelse og rødme). 

Charlotte Bech peger også på undersøgelser, der har vist, at korrekt brug af sauna kan sænke risikoen for alvorlig hjerte-kar-sygdom og nedbringe risikoen for Alzheimers og demens. 

Kroppen mister væske, når det er varmt, og det sker, uanset om man sveder eller ej. Kraftig dehydrering kan gøre, at man bliver svimmel og får kvalme og kan være skadeligt, hvis man har en alvorlig nyresygdom.

Sauna
Undersøgelser viser, at sauna kan få hjertet til at slå 50 % hurtigere, hvilket kan være godt eller skidt, afhængigt af helbred

Svært ved at svede

Nogle mennesker har af årsager, man ikke kender, svært ved at svede. De får i stedet en brændende fornemmelse på huden, når de sidder i sauna, så de ikke kan holde ud at sidde der, og som gør, at det ikke er sundt for dem at være der i særlig lang tid. 

Hvis man kan svede, når man sidder i en sauna, føles huden ikke så brændende, fordi huden fugtes af sveden. 

- Det kan være meget gavnligt, hvis man kan svede, for så skiller man sig af med nedbrydningsprodukter fra huden, og væskeophobninger i kroppen, siger Charlotte Bech. 

Det kan være meget gavnligt, hvis man kan svede, for så skiller man sig af med nedbrydningsprodukter fra huden, og væskeophobninger i kroppen

Sådan virker saunagus

Saunagus har samme effekt på kroppen som at sidde i en almindelig sauna uden æteriske olier. Men ifølge Charlotte Bech kan det have en yderligere gavnlig virkning på kroppen, når man tilføjer dampe med æteriske olier. Dog understreger lægen, at det dog langt fra altid er tilfældet. 

-  De æteriske olier mister en stor del af deres virkning, når de varmes op i saunaen, hvor de typisk kommer op på en temperatur på 80 grader eller mere. Olierne indeholder flere hundrede bioaktive komponenter, der for de fleste oliers vedkommende svækkes ved så høj varme. Når det er sagt, så kan nogle olier bedre tåle høje varmegrader end andre. Det betyder, at der kan være nogle af de bioaktive komponenter, der ikke svækkes, og at de derfor stadig kan være gavnlige, selvom de bliver opvarmet til høje temperaturer. Så lidt effekt kan det have af bruge de æteriske olier, men den fulde effekt af olierne får man ikke ved saunagus, siger Charlotte Bech og gør opmærksom på, at de æteriske olier bør forblive ved almindelig stuetemperatur, når de inhaleres, hvis man ønsker fuld effekt. Her kan man f.eks. anvende en elektrisk nebulizer (diffuser).

De æteriske olier mister en stor del af deres virkning, når de varmes op i saunaen...

De bioaktive komponenter i olierne kan indvirke på vores fysiologi ved for eksempel at virke afslappende og øge blodgennemstrømningen – altså de samme effekter, som når vi sidder i sauna uden brug af oliedampene. Olierne kan desuden styrke immunforsvaret og have en antiinflammatorisk virkning. Alle æteriske olier har en antibiotikalignende effekt, men nogle har en stærkere virkning end andre. De kan også virke slimløsende. Om de også er blodrensende, som det påstås af nogle saunagusmestre, kan Charlotte Bech ikke finde dokumentation for.  

Hun finder det heller ikke dokumenteret, at olierne har en positiv effekt på hudlidelser, hvis man inhalerer dem. De æteriske olier kan have en gavnlig virkning på hudlidelser, hvis man anvender dem på huden, blandet op i olie eller salve. 

Risici ved saunagus

Æteriske olier kan indeholde bioaktive komponenter, som nogle af os kan få en allergisk reaktion overfor. Charlotte Bech peger på, at risikoen for allergiske reaktioner i visse tilfælde kan hænge sammen med, hvordan olierne er fremstillet. Risikoen for at få en allergisk reaktion er mindre, hvis olien er destilleret på gammeldags maner, dvs. langsomt, under et lavt tryk og ved lave temperaturer.

-  Mange producenter gør det forkert, fordi de kan tjene flere penge, når det går hurtigt, men det betyder, at ikke alle bioaktive komponenter udvikles eller bevares, og at risikoen for allergiske reaktioner er større, fordi olien ikke længere er et udtryk for den helhed, som naturen har frembragt. Det kan også fremkalde allergiske reaktioner, hvis olierne stammer fra planter, der ikke er dyrket økologisk, siger Charlotte Bech. 

Det kan også fremkalde allergiske reaktioner, hvis olierne stammer fra planter, der ikke er dyrket økologisk 

Allergi over for æteriske olier kan påvirke luftvejene, for eksempel ved at give øget slimproduktion og hævelser i svælget, halsen og luftvejene, der kan føre til problemer med at trække vejret eller synke. Hertil kommer, at øjnene kan blive røde og øjenomgivelserne hævede. Man kan desuden få hudeksem og problemer med sin fordøjelse, herunder fødevareintolerance. 

Et andet problem ved saunagus er ifølge lægen, at for mange mennesker ofte stuves sammen i en lille sauna.

- Når man bliver bedt om at ånde kraftigt ind og ud sammen med mange andre i et lille rum, kommer der en kraftig udskillelse og ophobning af CO2. Det gør, at man kan få et ildebefindende. Mange tror, at det er varmen, der udløser det, eller mangel på ilt, men i virkeligheden er det fordi, der er for meget CO2-ophobning i saunaen. Det ville ikke betyde så meget, at der er mange mennesker samlet, hvis de trak vejret almindeligt, siger Charlotte Bech.

Når man bliver bedt om at ånde kraftigt ind og ud sammen med mange andre i et lille rum, kommer der en kraftig udskillelse og ophobning af CO2

Hold dig fra sauna og saunagus, hvis du har:

  • Hjerte-kar-sygdom
  • Uregelmæssig hjerterytme 
  • Svingende blodtryk
  • Feber eller på anden måde er syg
  • Kræftsygdomme
  • Visse hudlidelser
  • Sygdomme i skjoldbruskkirtlen
  • Haft eller er i behandling for blodpropper, åreknuder eller en hudlidelse med inflammation
  • Drukket alkohol
  • Eller er gravid

Hvis du er tvivl, om dit helbred gør, at du ikke bør gå i sauna, så spørg din læge. 

Kilde: Privatpraktiserende læge Charlotte Bech

Gode råd før du prøver saunagus:

  • Hvis du ikke er vant til sauna, så start med fem minutter og øg tiden gradvist, op til maksimum 20 minutter
  • Undgå at være sulten, tørstig, meget kold eller meget træt, fordi saunaens varme i så fald vil bringe kroppen ud af sin balance, så du kan risikere et ildebefindende
  • Vær klar til at forlade saunaen med det samme, hvis du mærker ubehag
  • Gå ikke i sauna ved graviditet. Undersøgelser viser, at fostret ikke kan overleve, hvis det udsættes for højere temperaturer i længere tid
  • Pas på din hud. Hvis du har sensitiv hud, og det brænder i huden, så gå ud med det samme
  • Undgå overophedning ved at holde dit hoved og dine øjne kølige, evt. med et vådt koldt håndklæde, når du er i saunaen
  • Drik 2-4 glas kogt, varmt vand før og efter sauna for at undgå dehydrering

Kilde: Privatpraktiserende læge Charlotte Bech

Nyt & Sundt - Ny viden om din sundhed

Nyt & Sundt er et elektronisk nyhedsbrev der udkommer 4 gange årligt. Nyhedsbrevet produceres i samarbejde med Netdoktor, som er ansvarlig for indholdet, og har ophavsret til artiklerne.

Nyt & Sundt er gratis for medlemmer. Hvis du er interesseret i at modtage det på e-mail, skal du logge ind på sygeforsikring.dk og tilmelde dig. Her kan du også skrive, hvis du har kommentarer, ris eller ros til Nyt & Sundt.

Næste nummer af Nyt & Sundt udkommer i marts 2020.



Artiklerne i Nyt & Sundt belyser ikke nødvendigvis de enkelte emner (herunder symptomer, udredning og behandling) udtømmende, og indholdet må kun bruges som supplement og ikke som erstatning for professional rådgivning og behandling af en faglig ekspert på området. Eksperternes ytringer og eventuelle holdninger er ikke et udtryk for Sygeforsikringen ”danmark”s holdning til et givent emne.