Bestyrelsen

Knud K. Damsgaard, formand (1)
Flemming Orth, næstformand
Peter Knub (1)
Jørn C. Nielsen
Kristian Pallesen (1)
Bjarne R. Fischer Lassen
Hans Jakob Henningsen
Hanne Richter
Peter Schak Larsen (2)
Henrik Pedersen (3)
Lene Meyersahm (3)
Sussie Rasmussen (3)
Birgit Mortensen (3)
Brian Balle (3)

(1) Medlem af revisionsudvalget
(2) Medlem af revisionsudvalget med kvalifikationer inden for regnskabsvæsen og revision
(3) Valgt af medarbejderne

Diversitet i bestyrelsens kvalifikationer og kompetencer

Bestyrelsens sammensætning beskrives i "danmark"s vedtægter § 9. Bestyrelsen består af:

  • formanden
  • et medlem fra hver af de øvrige syv lokalafdelinger
  • om fornødent et eksternt bestyrelsesmedlem samt
  • (fem) medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer.

Ved motivation og udpegning af bestyrelseskandidater skal bestyrelsen og lokalbestyrelserne lægge vægt på såvel den enkelte kandidats som den samlede bestyrelses kompetencer og kvalifikationer.

Bestyrelsen ønsker, at den har tilstrækkelig kollektiv viden, faglig kompetence og erfaring til at kunne forstå virksomhedens aktiviteter og dermed forbundne risici, således som det pålægges bestyrelsen i Lov om Finansiel virksomhed § 70 stk. 4.

Bestyrelsen har vedtaget en politik til fremme af diversitet i kvalifikationer og kompetencer blandt bestyrelsens medlemmer. Politikken revurderes, når det er relevant, dog minimum en gang årligt.

Introduktion- og efteruddannelse af bestyrelsens medlemmer

 Bestyrelsen skal sikre, at dens medlemmer har tilstrækkelig kollektiv viden, faglig kompetence og erfaring til at kunne forstå "danmark"s aktiviteter og hermed forbundne risici.

Nyvalgte bestyrelsesmedlemmer kommer på introduktionskursus med det formål at give det enkelte medlem af bestyrelsen faglig viden og indsigt i selskabets virksomhed, herunder i forretningsmodel, risikoprofil og outsourcing.

Herudover deltager bestyrelsen løbende i efteruddannelse, bl.a. seminarer om konkrete emner enten af faglig eller aktuel art i forhold til "danmark"s drift.

Selskabet sikrer, at der afsættes de fornødne personalemæssige og økonomiske ressourcer til introduktions- og efteruddannelseskurser til såvel bestyrelsen som til direktionen.

Bestyrelsen skal løbende vurdere, om den samlet besidder den nødvendige viden og erfaring til at sikre forsvarlig drift af virksomheden og håndtering af dens risici. Denne vurdering sker mindst en gang om året og dokumenteres.