Gå til hovedindhold

7 gode råd til dit første psykologbesøg

Det er helt normalt at være usikker, når du står over for noget, du aldrig har prøvet før, som for eksempel at konsultere en psykolog. Derfor får du her autoriseret psykolog Cecilie Nymand Frederiksens syv gode råd til dit første psykologbesøg

Kamilla mistede et nærtstående familiemedlem, og startede i den forbindelse til psykolog. Hør hende fortælle om forløbet. Kamilla er ambassadør for Psykiatrifondens ’Sig det højt’-kampagne: https://psykiatrifonden.dk/goer-vi/projekter-kampagner/sig-hoejt

Det er helt normalt at være usikker, når du står over for noget, du aldrig har prøvet før, som for eksempel at konsultere en psykolog. Derfor får du her autoriseret psykolog Cecilie Nymand Frederiksens syv gode råd til dit første psykologbesøg

1. Både små og store problemer er velkomne

Man kan godt tænke, at ens problemer er for små til, at de er "værd" at vende med en psykolog. Men hvis du oplever at have brug for hjælp, så er det sikkert ikke helt dumt at få det. Det værste, der kan ske, er, at du finder ud af, at det ikke var så slemt alligevel – og så var det jo også en hjælp.

2. Forbered dig, hvis det hjælper

For nogen virker det beroligende at skrive et par tanker ned på forhånd, som de så tager med til psykologen den første gang. Hvis det derimod føles som en stress-faktor, skal du hellere lade være.

3. Nervøsitet er naturligt

”Bliver jeg taget seriøst? Bliver mine tanker afvist? Mon psykologen dømmer mig?” Det er helt normalt at være nervøs og usikker før den første psykologsamtale. Heldigvis plejer det at gå væk inden for de første fem til 10 minutter af samtalen, når du oplever, at din psykolog først og fremmest er et menneske, du kan snakke med.

4. Er vi et match?

Den første psykologsamtale kan minde lidt om blinddating – der skal være en vis grad af et match, for at det føles trygt. Hvis du ikke føler dig godt tilpas eller tilfreds med den psykolog, du har valgt, så betyder det ikke, at der er noget galt med dig, og du har fuld frihed til at vælge en anden.

5. Del dine forventninger

Hvis du går med nogle specifikke forhåbninger om, hvad du skal have ud af dit psykologbesøg, så del det med psykologen. Det kan også være, du er i tvivl om, hvad du egentlig vil have ud af forløbet – og det kan du også sagtens sige.

6. Planlæg tid til dig selv

Du kan godt få brug for at fordøje din første samtale med psykologen. Hvis det er muligt, så afsæt tid bagefter til at gå en tur, til at reflektere i ro og fred eller måske skrive dine umiddelbare tanker ned.

7. Du bestemmer selv, hvor meget du vil dele

Folk omkring dig kan af et godt hjerte være nysgerrige på, hvad du og din psykolog snakker om. Husk, at du selv bestemmer, hvor meget du vil dele – og med hvem. Det er helt fair at sige: "Jeg er glad for, at du er interesseret i, hvordan det går, men jeg har ikke lyst til at dele lige nu."

Ekspert: Cecilie Nymand Frederiksen, autoriseret psykolog

Der er mere hjælp at hente

Er du i tvivl om, hvor du skal finde en psykolog, der er noget for dig, så kig her, og husk – det er altid okay at ringe og spørge ind, før du booker en tid

Som medlem af Sygeforsikringen "danmark" kan du få tilskud til psykolog, hvis du er medlem af en tilskudsberettiget gruppe og opfylder betingelserne for at få tilskud. Hvis du er mellem 18 og 25 år, er tilskuddet forhøjet. Læs mere her:

Du kan hurtigt få brug for "danmark"

Når du er medlem af "danmark", får du tilskud til tandlæge, briller, kontaktlinser, fysioterapi, vaccination, diætist, jordemoder og meget mere. Meld dig ind nu, mens du er rask. Du kan hurtigt få brug for "danmark"s mere end 350 forskellige tilskud.

Bliv medlem
Badminton spiller